7.04.2014

Röportaj: Spor Yaparken Nasıl Saglıklı Beslenmeliyiz?


Merhaba! :) Yaptığım Pilates postlarından sonra (burada ve burada) sizden sağlıklı yaşam ve sağlıklı beslenmeyle ilgili birçok soru ve mail aldım :) Ben de bu sıralar "Eat Clean" diye adlandırılan popüler beslenme akımına uymaya çalışan biri olarak istedim ki konunun uzmanından alalım gerekli bilgiyi.. Ben sordum, "Kelebeğin Gözünden" blogunun sahibi Uzman Diyetisyen Özge cevapladı.. O zaman röportaja başlayalım..

1- Bize kısaca kendinden bahseder misin? 
Ben Uzm. Dyt. Özge KELEBEK SALMAN. Zonguldaklıyım. 2007 Hacettepe Üniversitesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü mezunuyum. Yine Hacettepe Üniversitesi'nden 2010 yılında uzmanlığımı aldım. 2007'den beri Ankara'da çeşitli yerlerde özellikle zayıflama ve hastalıklarda beslenme ile şirketlere özel eğitimler verdim. Şu anda yine Ankara'da Homepilates'te devam etmekteyim. Aynı zamanda Chef Akademi'de profesyonel aşçılık yetiştirme programında beslenme öğretmeni ve sağlıklı yemekler workshopları eğitmeni olarak yer almaktayım.

2- Bu mesleği tercih etme sebebin nedir? Mesleğinin güzel ve zor yanları neler?
Mesleği tercih etme sebebim daha çok sağlıklı beslenme ile hem ailemin hem de benim ilgileniyor olmamdı. Bölüme başladıktan 1 sene sonra mesleğim medyada popüler olmaya başladı. Eğlenceli yani danışanlarım ile her hafta harika sonuçlar görerek herkes ile ayrı ayrı sevinmem. Bu durum, günü daha pozitif geçirmenizi sağlıyor. Zor yanı ise sabır... İnsanlara sabırlı olmayı öğretmek ve bunu aşılamak zor çünkü diyet sabır işi.

3- Spor yaparken beslenme düzenimizde özellikle dikkat etmemiz gereken hususlar var mı, varsa neler?
Beslenme, spor yaparken hem performansı arttırmada hem de spor sonrası kas doku kayıplarına karşı çok önemli. Spor öncesinde performansı arttırırken özellikle yaptığınız spor türü çok önemli... Eğer Pilates gibi yatarak veya mat üstünde bir egzersiz yapacak iseniz çok sıvı almamaya ve hacimce çok geniş besinler tüketmemeye dikkat etmek gerekir... Eğer kardiyo yapılacak ise, koşu veya yürüyüş gibi, daha çok sıvı kaybı olacağı için sıvı besinler tercih edilebilir... Eğer ağırlık çalışılacak ise hem öncesinde hem de sonrasında katı protein ve karbonhidrat alınabilir... Özellikle Pilatesten önce -> 3-4 adet hurma çok iyi bir performans arttırıcıdır...

Spor sonrasında ise mutlaka saf protein kaynaklarına yönelmek gerekir ki spor sırasında kaslarda oluşan küçük hasarlar giderilirken spor sonrasında da kas dokusu oluşumu artarak yağ yakımı hızlansın... 1 adet haşlanmış yumurta veya ızgara et veya hiç yemek yemeye zamanınız yoksa protein bar olabilir (Unique olabilir).


4- Düzenli spor yapan bir insan ile yapmayan birinin beslenme düzeni farklı mi olmalı? Evet ise neden?

Kesinlikle farklı olmalıdır. Çünkü kişi egzersiz yapıyor ise günlük harcadığı enerji miktarı, egzersiz yapmayana göre farklı olur. Kan şekeri dengeleri de aynı şekilde farklı olur. Bu yüzden egzersiz yapanlar ayrıca beslenmelerine dikkat etmelidirler.

5- Yetişkin bir bireyin günlük tüketmesi gereken su miktarı nedir? Bu konuda oldukça farklı görüşler var..


Ortalama kişiden kişiye ve mevsime göre farklılık gösterir aslında... 1,5-3 lt diyebiliriz... Ancak kişi hiç su içmiyorsa günde en fazla 2 su bardağı su içiyorsa o kişiye 3 litre içeceksin denemez yavaş yavaş 1,5 litreye çıkabilir... (Böbrek ve diyaliz hastaları için bu durum farklıdır.)

6- En sık yapılan ve doğru olarak bilinen beslenme hataları neler?

* Diyet ürünleri kalorisi az diye fazla fazla tüketmek
* Sadece protein içeren besinleri tüketerek kilo vermeye çalışmak (özellikle böbrekler protein yükü yani böbreğin protein süzme oranı vardır fazla protein böbreklerde harabiyete neden olur.)
* Popüler ve kişiye özel olmayan diyetler... (Diyetler vücuttaki hasarı hemen göstermez yapılan çalışmalar en az 2 sene sonra diyet harabiyetlerinin sonuçları ortaya çıkabilmektedir.)
* Fazla bitki çayı tüketmek... Ödem atmaktan çok tutmasına da neden olabilir


7- Sağlıklı bir insanın bir gün içerisinde yemesi gereken öğünleri ve nasıl alternatifler tercih edebileceğini bize kısaca anlatabilir misin? Yani günlük örnek bir besin tablosu istiyoruz :)
Sabah, öğle, akşam ve tabii ki ara öğünler...
Sabah için önerim... Mutlaka 1 meyve eklenmeli, eğer kişi yumurta veya peynir tüketmiyorsa yoğurt da tercih edilebilir...
Öğle için... Mutlaka 1 kase çorba ve et veya herhangi bir yemek ancak dışarıda iseniz... Çorba yerine ana yemek + salata tercih edebilirsiniz...
Akşam ise daha hafif seçenekler tercih ediniz... Daha çok haşlanmış sebzeler, bulgur veya çorba + yeşillik gibi...
Aralarda ise tercihim... Su, hurma ve çiğ bademden yana...


8- Malum yaz geliyor.. Forma girmek isteyen ya da formunu korumak isteyen okuyucularım için özel önerilerin var mı?

Özellikle şimdiden başlamaları son 2 haftaya bırakmamaları... Bu dönemde su tüketimlerini biraz arttırabilirler, sağlıksız atıştırmalıklar yerine günde toplamda 5 adet hurma (hepsi aynı anda olmayacak şekilde) tüketebilirler... Aynı zamanda bu dönemde spora başlayarak kilo verim hızını arttırabilirler... Haftanın her günü dışarıda yemek yerine bu sayıyı azaltabilirler... Öğle yemeklerini evden zeytinyağlı veya yoğurtlu seçenekler ile geçiştirebilirler... Akşam yemeklerinde hiç bir şey yememek yerine metabolizma hızlandırma için özellikle marul ve bulgur tercih edebilirler...


9- Son zamanlarda detox çok popüler.. Öncelikle detox tam olarak nedir, faydası nedir? Ve bize evde kolayca uygulanabilecek bir detox tarifi verebilir misin?


Detoks toksinlerin vücuttan özellikle boşaltım organları ile hızlı şekilde çıkışını sağlamak. Ancak zaten vücut 36 saate normal işlevleri içinde Karaciğer ve Böbrekler ile bunu geçekleştiriyor... Bu tarz yöntemler maalesef bağırsaklarda vitamin ve minerallerin emilimlerini olumsuz yönde etkiliyor. Ancak detoks olarak ben bir şeyler yapmak istiyorum diyorsanız karaciğeri yormayan enginar, brokoli, marul gibi yeşil sebzeleri 1 haftalığına hayatınıza ekleyip etleri (balık hariç) 1 haftalığına hayatınızdan çıkarabilirsiniz...



10- Röportaj için çok teşekkürler Özge'cim.. :) Lunapark Queen okuyucularına iletmek istediğin bir mesajın var mı? 
Diyet sabır işidir. Eğer diyet yapmayı kafanıza koyduysanız sakın yılmayın... İyi ya da kötü hiç bir öneri veya söyleme kulak asmayın... Hedefinizden kesinlikle şaşmayın... Herkes gibi muhakkak siz de başaracaksınız... ve beni takip etmeyi unutmayın :)

11- Sana ulaşabileceğimiz iletişim bilgilerini bizimle paylaşır mısın?
Bana instagram ve twitter üzerinden "kelebekdiyeti" olarak, bloğum www.kelebekdiyeti.net ten, aynı zamanda dyt.kelebekdiyeti@gmail.com adresinden ulaşabilirler. Sevgiler...

-Z-

2 yorum:

  1. Çok faydalı bir röportaj olmus cnm, spor yaparken dikkate alıcam :)
    Sibel

    www.sibeldemirci.net

    YanıtlaSil
  2. Çok faydalı bir röportaj olmuş Zümra'cım.Maalesef işin uzmanı olmayan kişiler o kadar fazla bilgi kirliliği yapıyorlar ki yanlış sonuçlar doğabiliyor..İşin uzmanıyla bizi bilgilendirdiğin için teşekkürler...

    YanıtlaSil

I love your comments! :)

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...